mirjamvanslooten.reismee.nl

Premier jour


Bon soir tout le monde! Mijn eerste dag in France. Veel nieuwe indrukken en mijn hoofd tolt van al het Franse en Duitse gepraat! Sommige zinnen zijn alles door elkaar heen van mij, haha. Maar ik kom er dus wel uit! Vandaag was de moeder heel de dag in Parijs en de vader gewoon op het werk. Ik was dus thuis met mammi et pappi. ( opa en oma. ) Pappi zegt eigenlijk helemaal niks. Hij leest de hele dag of scharrelt een beetje rond. Mammi is echt een superaardige vrouw met wie ik ook veel gesprekken heb. De oudste 2 kinderen neemt de vader ’s ochtends rond kwart voor 8 mee naar school. Ik weet niet precies hoelaat de school uit is, maar de vader haalt ze dan op en neemt ze mee naar zijn kantoor, waar ze dan huiswerk maken. En dan komen ze rond 6uur ’s avonds thuis. De tweeling heeft ’s ochtends school van 08.30 tot 11.40 en ’s middags van 13.35 tot 16.10. De school is ongeveer 5 minuutjes lopen. Ik haalde vanochtend samen met mammi de kinderen op en ze waren superblij om me te zien. Gaf een heerlijk gevoel dat ik aan allebei de hand een ‘lekker moatjen’ had! Tussen de middag eten we hier warm ( rond 12 uur ) en ’s avonds ook volgens mij. Maar dan pas rond 7/8 uur. En om een uur of 5 krijgen de kinderen een g?teau. Ik moet dus wel erg aan deze tijden wennen.. Om 12 uur heb ik nog geen honger en om 8 uur rammel ik van de honger! Vandaag was hetf?tedu crêpe, want inhoudt dat we dus pannenkoeken gingen eten. Je hoort mij niet klagen als we om 8 uur pannenkoeken eten als ik flink trek heb! Er is weer een heel gebed aan mij gewijd. Dat is natuurlijk erg aardig en lief, maar het voelt best raar. Vooral als het alleen om mij gaat en er nergens anders voor gebeden wordt. De vader en pappi dronken trouwens bier bij de pannenkoeken, of ik ook wilde? Nee liever geen bier bij de pannenkoeken! Haha. De kinderen vinden me volgens mij best wel aardig. Ik krijg zo’n beetje elk uur te horen: Tu a tres belle (zoiets) en ze voelen de hele dag aan mijn haar. Dat is echt heel bijzonder in hun ogen. Alexis roept de hele dag aan me; Miram! Ik moet alles met hem samen doen. (Avec Miram! ) Ik moet hem op bed leggen, ik moet met hem naar het potje.. Mammi is er compleet afgedraaid nu. Heel fijn gevoel natuurlijk dat de kinderen zo lief doen! Voor het avondeten gingen de kinderen Sissi kijken, op mijn kamer! Dat is kennelijk heel normaal hier. Ook heb ik geen slot op mijn kamer, dus iedereen komt steeds zomaar binnenstappen. Mijn badkamer grenst aan mijn slaapkamer, die deur kan wel op slot. Aan de andere kant van mijn badkamer zit ook een deur, en die grenst aan de garage/opbergplaats/washok. Als er dan boven iemand in de douche zit, of op de wc zit, kunnen ze gebruik maken van mijn badkamer. Als ik dus in mijn badkamer ben, moet ik altijd 2 deuren op slot draaien! Verder had ik ook een heeeeerlijke blunder al. Ik had een flesje oogmake up remover meegenomen in mijn tas, maar ik had er niks omheen gedaan. Resultaat: flesje is opengegaan en al mijn kleren onder de olie! Die heb ik vandaag gelukkig allemaal kunnen wassen en hangen nu op zolder te drogen. Het is hier trouwens heel erg koud! Overdag -9 en voor dit weekend geeft hij zelfs -15 aan! Er ligt ook nog sneeuw van maandag, maar dat is allemaal al bevroren. Wat ik zelf wel een minpuntje aan mijn kamer vind, is dat ik van die luiken voor mijn raam heb. Als ik dus op bed ga, moet ik eerst naar buiten om die luiken dicht te doen. En ’s ochtends moet ik ze wel opendoen, anders is het pikkedonker. Dus nu kan ik zometeen in mijn pyjama eerst nog naar buiten.. Lekker hoor! Wat jullie misschien ook wel interessant vinden, is de indeling van het huis. Als je door de voordeur gaat, kom je in een klein halletje. Als je door de hal gaat, zie je een trap naar boven, een deur naar links en een deur naar rechts. De deur naar links leidt naar mijn slaapkamer en de deur naar rechts naar de garage/opbergplaats/washok. Dat is de benedenverdieping. Als je dan de trap op gaat, kom je in ‘le salon’. Dat is de woonkamer, waar de eettafel staat en een bank. Dan is er een kleine ( vreselijk rommelige ) keuken. Dan kom je in een klein gangetje met 5 deuren. Die leiden naar de slaapkamers en badkamers. Dan kun je nog een trap op, en daar zijn nog 2 slaapkamers van de oudste meiden. En dat is het huis! Het internet hier is trouwens niet zo fijn. Het valt heel vaak weg en soms moet ik wel 10x een site invoeren voordat ‘ie em pakt. Dus dan weten jullie dat als ik eens wegval van msn, skype etc.

Nou, dat was het voor vandaag weer.. Ik zal dr lekker vroeg op, want de hele dag Frans en Duits praten is best vermoeiend!

Un grande bisou, Mirjam

( Ik blijf trouwens maar blogs schrijven.. Sommige van mijn andere blogs zijn meer dan 600x bekeken, ( die van gister nu al 200x ) dus ik weet dat er lezers genoeg zijn! :)

Reacties

Reacties

co van slooten

Hoi Mir, heb je blog gelezen, heel verhaal lijkt heel leuk allemaal..hoop dat het lukt en lees nog wel wat van je. knuffel opoe xx

co van slooten

x

opoe

even proberen

Mirjam

Opoe, je bent goed doorgekomen hoor nu! Haha.

alie

Hoi Mirjam even een krabbeltje hoe gaat het? Alweer een paar dagen voorbij wet het al een beetje hoop het wel hier is het hartstikke koud. Hoop gauw weer wat te horen of lezen slaap lekker ge van ons

Lotte

Leuk je verhaaltje te lezen!
Ken het honger gevoel waar je over praat om 8 uur! :p
Maar dat went snel genoeg!

Xx

opoe

dag lieverd heb net brood gegeten ga nu even lingo kijken ik hoop dat het bij jouw ook al wat went en hoor nog wel wat van je knuffel en xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active