mirjamvanslooten.reismee.nl

Le salon du chocolat


Bonjour! Even een verhaaltje over mon weekend a Metz! Zaterdagmorgen ging het gezin ontbijten in de kerk. Dat wordt 1x in de 2 maanden georganiseerd. Natuurlijk mocht ik mee, en die uitnodiging nam ik ook graag aan. Nadat ik heerlijk gedouched heb in mijn geweldige douche gingen we op weg. De vader paste niet meer in de auto, dus die ging op z’n scootertje achter ons aan. De kerk was zoals ik al verwachtte, erg klein! Ik werd eerst voorgesteld als de nieuwe au pair uit Holland die zeer goed Engels praat, een klein beetje Frans en een klein beetje Duits. Heerlijk ontbeten met croissants! Er kwamen verschillende leden van de kerk een praatje met me maken en Elisabeth vertelde over mijn woonplaats. Over de vele kerken en gelovigen. Ze waren allemaal erg verbaasd en vonden dat ik gezegend was! Ook ging iedereen erg gemoedelijk met elkaar om. Iedereen bekommerde zich om de kinderen dus ik had een rustig ochtendje! Haha. Na het eten gingen ze een aantal liederen zingen en daarna gingen we naar la maison! Na de luch gingen Elisabeth en ik naar een creativiteitsbeurs ofzo in het MetzExpo. Er waren zo’n 20 standjes met alleen maar quiltwerk en veel scrapbooken, 3d kaarten etc. Daarnaast was nog een grote hal genaamd Salon du chocolat. Ik had daar al veel borden van gezien en ik was erg benieuwd wat het precies inhield. Elisabeth vroeg of ik daar een kijkje wilde nemen, want zelf is ze niet zo geïnteresseerd in chocola. (!!!!) Naturrelement wilde ik daar een kijkje nemen! Et je ne regrette pas! Het eerste wat in me opkwam toen in de hal in liep was: ‘ik ben in de chocolade hemel.’ Oh wat was dat geweldig zeg! Allerlei soorten chocola en dan bedoel ik ook echt alles! Heb nog nooit zo’n uitgebreid assortiment gezien. Chocola met framboos, chocola met ananas, chocola met kokos. Echt super. Ook was er iemand die portretten schilderde met chocola, erg mooi! En er liepen naakte mensen rond die beschilderd waren met chocola. Ook was er een tentoonstelling met beelden die van chocola gemaakt waren. Over het algemeen was de chocola erg duur, want er stonden vooral ‘bekende’ standjes. Ik heb me kunnen inhouden en heb maar een zakje chocola gekocht. Het wordt gemaakt in Bretagne. Melk chocolade met karamel (croustines), très bien! ’s Avonds voor het avondeten zat ik op mijn kamer mijn contacten bij te houden toen er geklopt werd. Noemie en Louise hadden zich verkleed en wilden dat even laten zien. Een kwartiertje later klopte Romane aan, want ze wilde dat ik haar haar invlocht. De kinderen doen echt superlief. Ik moet trouwens de haren van alle 4 invlechten, want dat vinden ze geweldig! En ik vind het leuk om te doen, haha. Daarna lekker pizza gegeten en heb ik heerlijk vertrouwd Gilmore Girls gekeken!

Zondagmorgen gingen we naar de kerk. Fred weer op z’n scootertje achter ons aan. Ik had deze ochtend trouwens mijn wekker iets eerder gezet, omdat ik beloofd had om de haren van Johanna in te vlechten. Haha. De kinderen zaten voor ons op de eerste rij en wij daarachter. Ik heb niet geteld ( staat raar in de kerk :p ) maar er waren zo’n 20 mensen in de kerk. De liedjes waren ongeveer dezelfde als die wij zingen in de kerk. We zongen bijvoorbeeld ‘Grote God wij loven U’ en ‘Er komen stromen van zegen.’ Als er gebeden wordt, mag iedereen bidden. Je moet dan gewoon beginnen met praten. Op een gegeven moment vroeg de dominee aan Fred wie ik was, dus toen werd er ook voor mij gebeden. (Alweer, ik voel me wel belangrijk! ) Halverwege de kerkdienst ging Elizabeth met de kinderen ‘naar boven’. Daar leidt zij namelijk de zondagschool. De zondagschool bestaat uit de 5 enfants van Elisabeth en Fred en 2 enfants van een ander gezin. Niet veel dus! De kerk was om iets voor half 12 uit ( we begonnen om 10 uur ) dus ongeveer net als onze eigen kerkdienst! Na de dienst gaat iedereen met elkaar in gesprek en ik werd ook een aantal keer aangesproken. Met die 2 zoenen. Dat is heel normaal als je iemand groet. De mensen waren dus erg aardig. Ik werd zelfs door de jeugd van de kerk uitgenodigd om mee te gaan eten ergens, maar aangezien de familie al plannen met mij had vandaag had, heb ik dat beleefd afgeslagen. Thuisgekomen hadden we een zondagsmaal. Namelijk frites avec du poulet. Heerlijk gegeten dus. Daarna heb ik me even teruggetrokken op mijn kamertje om de contacten met Holland bij te werken. Om een uur of half 4 kwam Romane in mijn kamer om te vragen of ik een spelletje wilde doen. Met een chocolaatje erbij. Een echt zondaggevoel voor mij dus! Haha. En daarna gingen we een ‘kuiertjen’ doen in Metz. Fred en Elisabeth hebben me van alles laten zien in Metz en ik vind het een prachtige stad! Ik heb een hekel aan grote steden, maar Metz is een ander verhaal. Natuurlijk, het blijft een stad met veel stoplichten, bussen, wegen etc., maar het is een erg oude stad en dat maakt het heerlijk om doorheen te lopen. Helemaal bevroren kwamen we terug en toen heb ik me maar weer teruggetrokken, want ze hadden onderling weer eens ruzie en j'ai mal a la tete!

Ik moet toegeven, ik ben superjaloers op jullie. Je veux de la neige aussi! Het ziet er ook niet naar uit dat het hier gaat sneeuwen jammer genoeg. Het is hier wel superkoud, ook in het huis. Vrijdagavond hoorde ik de vader steeds naar beneden lopen en weer naar boven. Zo’n 20x. Ik vroeg me al af wat hij uithaalde. Toen vertelde Elisabeth zaterdag dat Fred de verwarming hoger wilde zetten en daar zat hij dus mee te knaken en toen opeens viel alle verwarming uit. MET verwarming aan is het al koud, kun je nagaan zonder verwarming! Dus hij is heel de avond en nacht bezig geweest, tot half 3. Gelukkig maar…!

Tot nu toe bevalt het me allemaal best goed.. Beter dan ik verwacht had eigenlijk! Ik ben in een erg ‘speciaal’ gezin terecht gekomen en dat is best wennen. Vrijdag komen mijn ouders hier in Metz en daar kijk ik nu al erg naar uit. Deze week moet ik een beslissing maken of ik hier wil blijven of niet…

Un grande bisou, Mirjam

En voor degenen die willen lachen, hier een ‘leuk’ verhaaltje! : Zaterdagochtend ging ik douchen in mijn superdeluxe douche. Er komen ook stralen op je rug. Ik stond heerlijk uitgebreid te douchen, maar toen ik de kraan dichtdraaide en het gordijn open deed stond me daar een verassing te wachten: De hele badkamer was overstroomd. Mijn douchecabine is namelijk zowat op dezelfde hoogte als de vloer. En ‘natuurlijk’ had ik mijn kleren op de grond gelegd en die waren dus kletsnat. Très dommage! En daar komt bij dat mijn andere kleren helemaal verpest zijn. Door die oogmake up remover. Ze zijn nu 2x gewassen en nog zitten er vlekken in. Heb 1 trui gelukkig kunnen redden, maar daar blijft het ook bij. Blonde Mirjam…

Reacties

Reacties

je Tantetje

hey pop,

Lekker genoten van je verhaal, maar aangezien ik niet zo goed (lees geen) frans kan lezen en spreken. Wil je je frans ook even vertalen???? Leest zo raar als ik niet weet wat je bedoeld! Hahahahaha

Succes met je keuze van de week
liefs en een sneeuwkusje uit tolly

Mirjam

Lief tantetje, ik wil met alle liefde alles vertalen voor je, maar je kan ook google translate gebruiken! ;) Scheelt mij weer werk, hahaha.

Geja

Hé Mirjam, ik ben blij dat je het daar naar je zin hebt. Aan je verhalen te lezen vind je het erg leuk. De mensen lijken me ook erg lief en de kids. Ik hoop dat je er uit komt met het kiezen of je blijft of niet. Succes ermee!
Een dikke poes uit Urk!

Bertine

Wat een mooi verhaal! Je hebt het (gelukkig) echt getroffen zeg! Geniet weer van deze week! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active