mirjamvanslooten.reismee.nl

Het Franse leventje...

... Is lang zo slecht nog niet!

Dit is even een blog om jullie een kijkje te geven in het Franse leven. Alhoewel Frankrijk niet 'de andere kant van de wereld' is, zijn er toch flink wat verschillen met het leven in Nederland. En deze wil ik jullie niet onthouden!

- Baquette
Dat is jullie niet vreemd, dat de Fransen veel baquette eten. Ik vind het HEERLIJK! 's Ochtends een lekker geroosterd stuk baquette is de ideale manier om de dag te beginnen!

- Jambon&Fromage
Ik vind het echt heel erg jammer dat ik geen kaas lust, want het kaasplankje staat hier elke dag op tafel. Er is keuze uit vreselijk veel soorten kaas en Gouda zit er ook meestal tussen! ( De Fransen spreken het uit als 'koeda.' ) Ook kennen de Fransen heerlijke soorten ham wat ook weer heerlijk smaakt op stuk geroosterd baquette! ;)

- Bus
De bus is hier ( in vergelijking tot Nederland ) erg goedkoop. Een enkele rit kost 1.25 en met dat kaartje mag je dan ook nog binnen 1 uur overstappen. Het maakt niet uit of je dan 5 minuten in de bus zit of 3 uur, 1.25 kost een ritje! :) ( Retour 2.30 )

- Zoenen
De Fransen geven elkaar 2 zoenen als ze elkaar tegenkomen of als ze uit elkaar gaan. En ik vind het vre-se-lijk! Ik wacht ook altijd af of iemand mij 2 zoenen geeft, want ik stap niet op de mensen af. Als ik de kerk in kom kan ik eerst 10 mensen 2 zoenen geven voordat ik eindelijk plaats kan nemen. Zelfs de buurkinderen doen het. Ik houd er niet van en het geeft bovendien soms genante momenten. ( De verkeerde wang toedraaien etc. )

- Sponzen
De Fransen zijn gek op sponzen, die worden overal voor gebruikt. Ze gebruiken geen vaatdoekjes maar alles wordt schoongemaakt met een spons. Laatst was er een halve liter water op de grond gevallen en ik greep gelijk naar een handdoek om er op te gooien. Maar nee, de spons wordt tevoorschijn gehaald samen met een wasbak en daar verdwijnt de halve liter water in.

- Lepels
Nog zoiets waar de Fransen gek op zijn, lepels! Lepels worden overal voorgebruikt en ik denk dat er in dit huishouden zo'n 50 lepels in de bestekla liggen. Ik gebruik bij het smeren van mijn brood toch echt liever een mes! :)

- De maaltijden
De maaltijden is toch het grootste punt waaraan ik moest wennen. Men eet 's middags rond een uur of 12/1 warm. Groente met aardappelen en vlees, of rijst. Tot zover normaal. Rond 5 uur eet men een gouter. Dat bestaat in dit huishouden uit een stuk fruit, een koekje en een snoepje of stuk chocolade. Daarna eet men in dit huishouden om 8 uur weer ( in andere huishouden eet men ook wel rond 9 uur) en opnieuw eten we dan warm! Dan eten we meestal pasta, soep, pizza of een groenteschotel. 2x Warm eten vind ik echt heerlijk, maar goed voor de lijn is het niet, helemaal niet omdat we pas zo laat eten! Doordat dit een 'jong' gezin is, is de maaltijd niet super uitgebreid. ( We eten hier salade, hoofdgerecht, kaasplank/toetje. ) In andere Franse gezinnen ( meestal de wat 'oudere' gezinnen ) eet men salade, hoofdgerecht, toetje, kaasplank, koffie/thee met taart. Het tafelen kan dus ook wel 3 uur duren. Dit heb ik tot nu toe een paar x meegemaakt en het kan wel erg gezellig zijn!

- Films/series
Aan dit punt zal ik denk ik nooit kunnnen wennen, ALLES is nagesychroniseerd! Echt vreselijk. Je zult geen enkele Engelse film op tv zien of in de bioscoop, alles is in het Frans. Ik erger me er echt vreselijk aan en vermijd het dan ook om zulke films te kijken. Vorige week heb ik er toch aan moeten geloven om in het Frans de 'titanic' te kijken en het is verschrikkelijk. Voor mijn gevoel is de hele film verpest als ik niet Leonardo's stem hoor!

- Leefstijl
De Fransen werken lange, lange dagen. Ze beginnen 's ochtends rond 8/9 en komen er 's avonds pas na 7en weer in. Dit verklaart ook het late eten. Dit lange werken is echter wel 'nodig' om het gezin van levensonderhoud te kunnen voorzien. Als je namelijk de supermarkten in komt sla je steil achterover van de prijzen die daar gehanteerd worden.De kinderen maken ook lange dagen op school, de scholen zijn doorgaans uit om half 5. Wel hebben de kids ongeveer om de 6 weken 2 weken vakantie, dat is wel beter dan in Nederland geregeld! En ze hebben 8 volle weken zomervakantie. Woensdag zijn alle scholen dicht en als je dan denkt dat de kinderen met vrienden en vriendinnetjes kunnen afspreken, heb je het mis. Woensdag is naar mijn mening voor alle kinderen een heel drukke dag! Die dag staat namelijk volgepland met bezoekjes aan de muziekschool en/of sport. En daar wordt ook heel wat van hen gevraagd. Ik vind het zielig als ik zie hoeveel muziekhuiswerk 'mijn' kids elke week weer meekrijgen. En dat is niet alleen van muziek, ook op school krijgen de kinderen erg veel huiswerk... Er wordt veel druk op de Franse kinderen uitgeoefend!

En tot slot.. het Engels spreken!
Het is jullie denk ik niet onbekend dat de Fransen er bekend om staan dat ze amper of geen Engels kunnen spreken. Dit komt deels doordat het niveau dat scholieren moeten hanteren voordat ze de school verlaten erg laag is in vergelijking met het niveau dat de scholieren in Nederland moeten behalen. Ook komt dit deels doordat er dus geen Engelse films op tv zijn. En daar steek je ook heel wat van op! De Fransen hebben nu wel ingezien dat je tegenwoordig niet ver komt als je geen Engels kunt, dus tegenwoordig is het niveau al wel wat hoger op de scholen. Dus over een jaar of 20 kunnen we weer naar Frankrijk op vakantie en worden we begrepen als we Engels praten! :)

xx vanuit France!

Reacties

Reacties

je tantetje

Nou het was je niet aan te zien dat je 2x per dag kost eet hoor! Maar misschien komt dat ook wel omdat je zo straalt als je over je "gezin" praat! ;)
Geniet ervan, het is zo juni!

Liefs

opoe

nou mirjam dat was weer een heel verhaal wel leuk hoor om te lezen.nou die lijn hoef je niet bezorgd om te maken ,heb jij geen last van.ik zou naar bed en keek even op je blogof er nog wat op stond ,kan ik weer even aan je denken nou lieverd een fijn weekend en een dikke knuffel

jurian

"De Fransen werken lange, lange dagen. Ze beginnen 's ochtends rond 8/9 en komen er 's avonds pas na 7en weer in.""

Weet je zeker dat dit waar is? Wij en veel bronnen vermelden andere dingen. Wij komen op school tot de conclusie dat de Fransen vroeg met pensioen gaan meer dan 50% is ambtenaar en voert geen klap uit. En daarom moet er nu veel worden veranderd in de arbeidsmarkt anders gaan ze net Griekenland plat.........
maar verder leuke blog!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active