mirjamvanslooten.reismee.nl

Weekendje Vogezen, dagje Trier en verkiezingen!

Bonsoir, hier ben ik weer om jullie lastig te vallen.... ;)

Ik heb weer veel te vertellen en ik begin bij vorig weekend. Vorig weekend gingen we namelijk naar een broer van Elisabeth, Pierre, en zijn vrouw Marianne met hun 3 kids: Simeon, Julian en Anna. Ze wonen in de Vogezen, dus veel kleine bergdorpjes en veel heuvels! Er werd me vertelt dat het daar bijna nooit regent, omdat het dus tussen de Vogezen en het Schwarzwald ( Duitsland ) ligt. Nou je raad het al, het heeft het hele weekend geregend! En ook flink hard, pfff. Ze wonen in een supergroot huis en daar sliepen we ook. Het huis was echt immens. Iets van 10 slaapkamers en 3 badkamers. Ik had dus wel mijn eigen privacy! :) Zondag gingen we daar ook naar de kerk. Pierre en Marianne zijn lid van een Evangelische menonnietenkerk. ( En nee, het zijn GEEN amish! ;) ) Er waren zo'n 100 mensen, dus het zong wel lekker! Erg interessante powerpoint presentatie van een gastdominee gehad. Hij wil namelijk in Nancy zendelingswerk doen en hij zei dat er maar 4 evangelische kerken waren terwijl er 350.000 inwoners zijn. Natuurlijk zijn er ook andere kerken ( protestante, baptist etc ) maar hij wilde zich echt focussen op mensen bekeren en ze evangelisch te maken en een evangelische kerk bouwen. Dat vond ik dus een beetje raar.. Ik zou me eerder in zo'n grote stad focussen om mensen te bekeren, en dan niet gelijk naar 1 richting, maargoed. Zondag ook lekker lang getafeld met een passoa'tje vooraf. 's Avonds gingen we de titanic kijken en zoals ik al in mijn andere blog vermeldde, was dat echt vre-se-lijk! :p

Maandag gingen we weer terug naar huis en gelukkig zit er een dvdspeler in de auto, dat was wel fijn tijdens de 3 uur durende rit! Toen we de Vogezen overstaken kregen we zelfs nog sneeuw! Fred is vanaf daar doorgegaan naar Oostenrijk, waar hij de rest van de week moest zijn voor z'n werk. Er was hier nog steeds vakantie, dus veel gewerkt van de week, erg druk en doordat ik nu echt zoveel tijd doorbracht met het gezin vielen me nu ook de mindere kanten op.. Gelukkig is de vakantie vanaf vandaag voorbij, dus hopen dat we weer snel in het oude ritme zitten! :)

Gisteren, zaterdag dus, stond er een dagje Trier op het programma! Elisabeth had me beloofd daar nog een keer mee naar toe te nemen, en gister was het zo ver. We namen alleen Louise en Noemie met ons mee. Toen ik las dat Pieter en Geert ook in Frankrijk waren en ik een smsje stuurde, bleek dat ze al op weg waren naar Metz! Leuke verrassing dus! We hebben ze opgepikt op een rotonde en meegenomen naar Trier. Maar, we stopten eerst in een klein dorpje in Duitsland bij een tante van Elisabeth, tante Ingrid. Hele fijne en aardige vrouw en toen we aankwamen stond er een grote tafel gedekt met allerlei soorten brood en taart. Even lekker gegeten daar dus! En flink gelachen met Pieter en Geert, was echt leuk om even Urkers te kunnen praten! Daarna doorgegaan naar Trier. Beetje door de stad gelopen en Elisabeth vertelde ons veel dingen. ( foto's volgen nog! ) Trier is echt GE-WEL-DIG! Echt een supermooie stad met heel veel geschiedenis. Pieter en Geert zijn 2 grote kindervrienden, dus ik hoefde me een x niet om de kids te bekommeren, ook wel eens lekker! ;) In de auto zong Louise Christelijke liedjes en Pieter en Geert begonnen mee te zingen. Dat maakte zoveel indruk op de kids! Die kennen geen andere mensen, behalve die uit de kerk, die ook zulke liedjes kennen. Dat moest ik vandaag ook de hele dag aanhoren, haha. Het was echt een hele fijne dag!

Vandaag zijn de verkiezingen in Frankrijk. De eerste ronde was vandaag en naar verwachting zijn vannacht/morgenochtend de stemmen geteld. Eigenlijk is het al wel duidelijk dat het tussen Nicolas Sarkozy en Francois Hollande gaat. Over 2 weken zijn er dan weer verkiezingen en dan wordt duidelijk wie er gewonnen heef! Ik ben benieuwd...

Vanochtend in de kerk werd er ook aandacht aan de verkiezingen besteed. Waar moet je als Christen zijnde nou op stemmen? We kregen een powerpoint presentatie van een uur waarin wel 30 verschillende bijbelteksten werden aangehaald. Erg interessant. Het ging er vooral over dat wij als Christen zijnde altijd barmhartig moeten zijn en het goede moeten doen. Hierbij werd bijvoorbeeld aangehaald Micha 6: 8 Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de Here van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God. Ik denk dat dit erg lastig is voor de Franse Christenen, omdat de Christenen hier in feite al verdrukt worden. Raar om te beseffen dat ik maar 5 uur rijden bij Urk vandaan ben, waar het geloof zo normaal is, terwijl ik hier in Frankrijk in een kerkje zit met 20 mensen en niet mag praten over God op de straat. Dat zet me wel veel aan het denken!Vanmiddag had Elisabeth mensen uitgenodigd uit de kerk en waren we met zo'n 20 personen. Erg drukke, maar ook gezellige boel!

Deze week moet Fred voor zijn werk 3 dagen naar Parijs. Vrijdagmiddag vertrekken wij naar Montbeliard voor het weekend! De moeder van Fred hertrouwt zaterdag namelijk. Wij slapen bij de ouders van Elisabeth. Superveel zin in, ik vind haar moeder echt zo aardig! Ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn, een Franse bruiloft. Ik weet alleen dat we in een restaurant gaan eten. Dus na volgend weekend komt er vast en zeker wel weer een blog!

Fijne week allemaal!

xx vanuit Metz

Reacties

Reacties

Jacolien

ben weer helemaal op de hoogte! wat leuk om te lezen... En toevallig dat jullie Geert en Pieter tegen kwamen gaaf zeg! leuke blog :D

opoe

hoi mirretje nou ik geniet wel van je blogjes hoor heel erg leuk je hebt in ieder geval geen saai leven en dan weer een fijn weekend in het vooruitzicht geniet maar lekker dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active