mirjamvanslooten.reismee.nl

Heerlijk weekendje in Montbeliard!

Bonsoir!

Ik heb zo'n heerlijk weekendje gehad in Montbeliard, dat wil ik jullie niet onthouden!

Vrijdagavond vertrokken naar Montbeliard. Ruim 2.5 uur rijden aangezien we heel wat Nederlanders op de weg tegenkwamen. (Lang leve de vakantie! ) We sliepen bij mamy en papy. Er stond een heerlijke ovenschotel voor ons klaar toen we aankwamen, die naar binnen gewerkt, nagetafeld en toen ben ik ook maar op bed gegaan, om goed uitgerust te zijn voor zaterdag! ( Voor zover ik 'goed' kon slapen. Ik sliep met Romane op 1 kamer en die slaapwandelt er wat op af! Ook verteld ze hele verhalen in haar slaap, wat best wel grappig was. )

Zaterdag was namelijk de bruiloft van mamyniene ( moeder van Fred. ) Ik was aangewezen als kapster van de kids, dus ik had mijn wekker zaterdag al een uurtje eerder gezet. Om 11 uur trouwde mamyniene met Etienne in het gemeentehuis van Montbeliard. Dat was echt zo voorbij, het duurde hooguit 10 minuutjes. Daarna gingen we in een restaurant dicht bij Montbeliard eten.

Mamyniene is 63 jaar en dit is dus haar 2e huwelijk. ( Ze ziet er uit als iemand van 50. Het is een hele elegante, Franse vrouw met een stel mooie benen. ) Etienne is 66 jaar en dit is ook zijn tweede huwelijk. Grappig om te weten is dat Etienne heel lang in Afrika gewoond heeft. Zijn ouders waren daar zendeling. Er zijn documentaires over zijn familie gemaakt en er is een hele boekenreeks ( voor kinderen ) uitgegeven over Etienne en zijn broers en zussen. Hoe het leven van kinderen van een zendelingsechtpaar was. Later heeft Etienne zelf ook nog in een weeshuis gewerkt en documentaires gemaakt over weeskinderen. Ik ontmoette hem zaterdag voor het eerst en ik vond het een fijne, aardige man!

Aangezien dit het 2e huwelijk was, wilden mamyniene en Etienne alleen de kinderen en kleinkinderen erbij. En ik mocht er bij, wat ik dus toch wel als een eer beschouw! :) Het was een klein maar fijn gezelschap. Tijdens het eten werd ik aan een tafel geplaatst met Franse jeugd. ( kleinkinderen van Etienne. ) Het waren heel aardige mensen en ik heb me zeer goed vermaakt en kunnen lachen met ze! Het eten was natuurlijk weer wat aparts. We begonnen buiten ( Ja buiten, want het was namelijk 28 GRADEN! ) met champagne, wijn etc. en kleine hapjes. Daarna was er een buffet met allerei soorten ham en koude salade en natuurlijk baquette. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit het al was. ( Dat was dom.. ) Dus ik nam ook flink wat rosbief en zalm. Maar natuurlijk was er nog veel meer. Hierna kregen we namelijk kalkoen in een heerlijk champigonnensausje met aardappeltjes. Heerlijk! Daarna begaven we ons allen weer naar buiten. Na een tijdje namen we weer plaats aan tafel en volgde (natuurlijk) het kaasplank rondje. Netjes voor bedankt! Hups weer naar buiten en genieten van het zonnetje. Daarna konden we weer naar binnen en kregen we allemaal chocolaatjes. Ondertussen werd er een stukje uit de Bijbel gelezen en zongen 2 kleinkinderen van Etienne een prachtig lied voor het bruispaar. Toen kwam het desert dat bestond uit 2 enorme punten taart. ( Nee geen puntjes, maar 2 punteEN! ) Toen dat op was, begon het koffierondje. We hebben van 1 tot 5 getafeld en ik zat bomvol! Om 5u was de bruiloft ook af. Wij gingen nog naar familie van Fred die boven op een heuvel tegen Zwitserland aanwonen. Heerlijk genoten van het zonnetje terwijl we een prachtig uitzicht over Zwitserland hadden, vol met bergen. Echt een heerlijk moment! Daarna eindelijk weer naar mamy en papy en half 10 lag ik in bed. Ik was vreselijk moe!

Zondagochtend naar de kerk gegaan. Mamy en papy gaan naar een evangelische menonnietenkerk. Het was echt een heel fijne kerk! Er was een drumstel, keyboard en elektrische gitaren. We zongen o.a. 'Welk een vriend is onze Jezus, meer liefde, meer kracht, Forever ( van Chris Tomlin ), prijst Adonai' en nog veel meer. ( En dan natuurlijk op z'n Frans.. ;) ) Heerlijk gezongen in de kerk! Na de kerk zag ik mijn tafelgenoten van zaterdag en daar nog even mee gekletst. Zelfs nog met een vrouwtje gepraat die een beetje Nederlands kon! ( Ze is van oorsprong Duits en ze vertelde dat ze jarenlang het Duits-Nederlandse woordenboek had bestudeerd, daar heeft ze Nederlands van geleerd. ) Erg leuk allemaal. Mamy had als middageten konijn klaargemaakt. Daar heb ik maar vriendelijk voor bedankt en toen bakte ze voor mij een ander stuk vlees, zo lief! Ook heb ik eindelijk een heel glas wijn gedronken, ik moet er nu toch maar echt aan geloven! ( Oke, het was niet mijn keus. Jeremy vond dat ik nu ik in Frankrijk was toch echt wijn moest gaan leren drinken. Vooral omdat dit de wijn is die op zijn bruiloft geschonken zal worden. ) Na het eten gingen Fred en Elisabeth nog naar familie, maar ik bleef bij mamy. Mamy is echt een schat van een vrouw waar ik heerlijk mee kan praten. Rond half 6 vertrokken we weer naar huis en om kwart over 8 waren we weer thuis!

Het broertje van Elisabeth, Jeremey, trouwt 2 juni en daar ben ik ook voor uitgenodigd. Dit wordt echt een heel grootste bruiloft en die duren tot diep in de nacht. ( 3/4 uur is heel normaal voor de Fransen. ) Ik ben benieuwd hoe dat dus zal zijn!

Verder heb ik ook eindelijk een knoop doorgehakt. Na deze zomer wil ik naar Parijs. Ik heb me aangemeld bij de organisatie om een gezin te zoeken. Ik wil nog steeds heel graag naar Australie, maar ik wil ook graag mijn Frans perfectioneren. Ik kan me nu redden in het Frans, maar aangezien de kids hier ook Duits spreken, praat ik bijna eigenlijk alleen maar Duits met ze, omdat dat veel makkelijker is voor mij. Bovendien vind ik Parijs een geweldige stad. Zodra er meer bekend is, breng ik jullie uiteraard op de hoogte!

Nou dit was het wel weer.. Ik ben nu 3 maanden in Metz en heb er nog ongeveer 2 te gaan. Deze maand mei hebben de kids iets van 3 of 4 vrije dagen. Dinsdag is er 1 van. ( Dag van de arbeid. ) En in de week van Hemelvaart kom ik zelf naar huis voor kerkkamp natuurlijk!

Fijne week allemaal!

xx vanuit Metz

Reacties

Reacties

je tantetje

dag lekkere,

Heerlijk gelezen! echt genieten van je blog en van het goede nieuws dat je voor parijs hebt gekozen. Nu zie je de nieuwe baby iets vaker dan dat het al kan lopen ;)...

En je krijgt hoog bezoek hoorde ik net, fijne week lekkere dikke kus van ons!

Reinier

Top dat je toch op kamp gaat. wordt weer bijzonder hoop ik.

opoe

nou mirjam dat was weer een heel verhaal ,ik zat het zo allemaal een beetje voortestellen,en ben zo blij dat je zo geniet en ben helemaal blij dat je niet zo ver weg gaat ben best wel opgelucht .het was gisteren heel mooi weer en vandaag ook nog wel.zie uit dat je weer lekker paar dagen naar urk komt ga nu naar bed xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active